دو شنبه ۱۳۹۷/۳/۲۱, ۲:۴۱ عصر
سبک های نقاشی
در زیر با برخی از سبک های نقاشی آشنا می شوید و امید است این مقاله مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد.
نقاشی رنگ روغن نقاشی رنگ روغن
فرایند نقاشی با رنگ روغن است که از آمیختن رنگدانهها به روغن به عنوان چسب و پیونده بدست میآید. روغن به کار رفته در رنگ روغن از مواد متفاوت و با روشهای مختلف تولید میشود که رایجترین آنها، روغن بزرک، روغن دانه خشخاش، روغن گردو و روغن گلرنگ است.
فرایند نقاشی با رنگ روغن است که از آمیختن رنگدانهها به روغن به عنوان چسب و پیونده بدست میآید. روغن به کار رفته در رنگ روغن از مواد متفاوت و با روشهای مختلف تولید میشود که رایجترین آنها، روغن بزرک، روغن دانه خشخاش، روغن گردو و روغن گلرنگ است.
انتخاب نوع روغن باتوجه به طیف وسیع خواص آن، مانند مقدار زمان زرد و یا خشک شدن روغن صورت میگیرد. همچنین تفاوتهای مشخص روغنها در درخشندگی رنگها قابل مشاهده است. یک هنرمند ممکن است از چندین روغن مختلف در یک نقاشی بسته به نوع رنگدانه و اثرات مطلوب روغنها استفاده کند.
نقاشی رنگ روغن رمز و رازهای بزرگی دارند و در ذهن بسیاری از افراد، روش نقاشی رنگ روغن با اعتبارتر از دیگر نقاشی ها است. همچنین لذت کار با رنگ روغن غیر قابل انکار است. رنگ های خالص روغنی با رایحه ای خوش واقعاً خوشایند هستند.
نقاشی آبرنگ آبرنگ یک رنگ ماده و نیز نقاشی یا طرحی که با این نوع رنگماده اجرا شده باشد است. در تولید آبرنگ از رنگدانه و یک ماده چسبنده قابل حل در آب (معمولاً صمغ عربی) استفاده میشود. آبرنگ را بهوسیله قلم مو بر روی کاغذ، مقوا، پاپیروس و… به کار میبرند. از این جهت با بسیاری از رنگمادههای پوششی تفاوت دارد که در آن رنگسایههای روشن از طریق رقیق کردن رنگماده حاصل میآید و نه با افزودن سفید.
نقاشی سیاه قلم نقاشی سیاه قلم واژه ای است که در میان عوام رواج داشته و منظور از آن استفاده از ذغال و مداد کنته در کشیدن طرح و مخصوصا طراحی چهره می باشد. اینکه این واژه از کی و چگونه ترویج شده و تاریخچه دقیق آن چیست، اطلاعات موثق و کاملی را هنوز نیافته ایم. اما بطور حتم و یقین آموزشهای غیر اصولی و غیر حرفه ای سالهای اخیر، در گسترش و توسعه استعمال غیر کارشناسانه این واژه نقش موثری ایفا کرده است.
نقاشی مداد رنگی مدادرنگی نوعی مداد است که مغزیِ آن اثر رنگی بر جای میگذارد. مغزیِ مداد، بخش استوانهایشکل و باریک آن است که از رنگدانه (مادهٔ رنگی) فشرده، نوعی موم و کائولین (یک نوع خاک رس) ترکیب شدهاست. مغزی مدادرنگی برخلاف مداد گرافیت درجهبندی زیادی از نظر سختی ندارد و نسبتاً نرم است.
کاغذهای مناسب برای مدادرنگی متنوعند؛ بهجز کاغذهای صیقلی (مثل کاغذ گلاسه) و کاغذهای خیلی زبر میتوان از هر کاغذی استفاده کرد، از کاغذهای بسیار مرغوب گرفته تا کاغذهای بستهبندی. کاغذهای مرغوب ضخیم هستند و بافت کاملاً فشرده دارند. حتی کاغذهای رنگی، بهویژه کمرنگ نیز برای نقاشی با مدادرنگی بسیار مناسبند. بسته به درشتی بافت کاغذ و پرزهای آن، اثر هنری حالت متفاوتی به خود میگیرد.
نقاشی مینیاتور مینیاتور در لغت به معنی کوچک تر نشان دادن است و مخفف شده کلمه فرانسوی «مینی موم ناتورال» است که حدوداً از دوره قاجاریان در زبان فارسی امروز مصطلح گردید. در حال حاضر در ایران به نقاشی های ایرانی، چه قدیم و چه جدید، که از سبک و روش اروپایی پیروی نکرده و دارای خصوصیات نقاشی سنتی باشند، نقاشی مینیاتور می گویند و این تعریف به صورت یک غلط بین ما پذیرفته شده است.
نقاشی آکریلیک رنگ اکریلیک رنگی شیمیایی که با خواص دوام و درخشندگیش نخست در صنعت اتوموبیل سازی به کار رفت و اخیراً نیز در انواع نقاشیها مورد استفاده قرار گرفتهاست. رزینهای آکریلیک به دو دسته پایه حلال نفتی و حلال آب تقسیم میشوند. خصوصاً آن دسته که به آسانی در آب حل میشود، زود خشک میشود و سطحی سخت و آسیبناپذیر به وجود میآورد، گرچه باید افزود فاقد خواص ظرافت پذیری و عمق و جلای رنگ روغن یا آکرلیک پایه حلالی است. رنگهای اکریلیک بسیار متنوع هستند و برای ایجاد بافت در سطوح مناسبند چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک میشوند. رنگ اکریلیک انعطافپذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله مدلهای خمیر کاغذ پارچه و کفش قابل استفاده است. رنگهای اکریلیک پایه آب نسل جدید از رنگهای ساختمانی میباشند که با توجه به مسائل زیستمحیطی و عدم استفاده از حلالهای آلی و مواد مضر کاربردی این نوع رنگها روبه افزایش است. بطوریکه به تدریج جایگزین مناسبی برای رنگهای روغنی الکیدی میباشند. رنگ ترافیک که عموماً برای خط کشی خیابانها استفاده میشود هم از رزین آکریلیک پایه حلالی استفاده میشود.
نقاشی پاستل با پاستل پیش از این آشنا شدیم. پاستل شامل رنگدانههای پودری است که به هم چسبیدهاند. این رنگدانهها اساسا همانهایی هستند که برای دیگر ابزارهای نقاشی مانند آبرنگ، اکریلیک و مدادرنگی نیز به کار میروند. اما پاستل به دلیل تاثیری که از خود بر کاغذ باقی میگذارد به تکنیکی خاص و متفاوتتر نیاز دارد. همه پاستلها ویژگیهای یکسانی ندارند به همین دلیل پیش از شروع نقاشی با پاستل لازم است دانش بیشتری درباره آنها و نوع کاغذی که انتخاب میکنید، داشته باشید.
نقاشی کلاژ تکه چسبانی، چسبانه کاری یا کلاژ (به فرانسوی:
Collage
) روشی در تولید آثار تجسمی است که در آن مصالح و مواد مختلف چون کاغذهای رنگی، مقوا، پارچه، ریسمان، بریده روزنامه، عکس، برگ گیاهان و درختان، سنگ، چوبهای ریز و نازک و... را بر سطح بوم، تخته یا مقوا با ترکیب توامان و مناسب میچسبانند؛ و گاه با نقاشی و طراحی به تکمیل آن میپردازند.
نقاشی روی شیشه Collage
) روشی در تولید آثار تجسمی است که در آن مصالح و مواد مختلف چون کاغذهای رنگی، مقوا، پارچه، ریسمان، بریده روزنامه، عکس، برگ گیاهان و درختان، سنگ، چوبهای ریز و نازک و... را بر سطح بوم، تخته یا مقوا با ترکیب توامان و مناسب میچسبانند؛ و گاه با نقاشی و طراحی به تکمیل آن میپردازند.
در ابتدا بهتراست که بدانیم ویترای چیست؟ تزئین ظروف شیشهای با رنگ و نقاشی هنری است که قرنها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته است و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را میتوان در موزههای نقاط مختلف جهان یافت. گذشته از ظروف شیشهای شکیل با نقاشیهای حرفهای و یا کنده کاریهای پیچیده و ظریف که از گذشتههای دور تا حال توسط هنرمندان چیره دست در این رشته آفریده شده گاه ایجاد طرحها و حتی خطوط ساده رنگی نیز میتوانند ظروف شیشهای بسیار ساده را به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کنند.
[url=http://www.iraniarts.ir/%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C.html][/url]